• تاریخ: ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
  • شناسه خبر: 5301

دلایل اجرای طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان +جزئیات

داریوش اسدی مدیر آموزش و پرورش شهرستان ممسنی در خصوص اجرای طرح هدایت تحصیلی و ابهامات دانش آموزان و اولیا توضیحاتی ارائه داد

داریوش اسدیبه گزارش پایگاه خبری دیارممسنی,داریوش اسدی مدیر آموزش و پرورش شهرستان ممسنی در خصوص طرح هدایت تحصیلی مقطع دهم و محدودیتهای اعمال شده برای انتخاب رشته و ابهامات و نگرانی دانش آموزان و اولیا به خبرنگار ما گفت: این طرح در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که بر اساس آن توسعه متوازن بین رشته بوجود آید

 برای اجرای این طرح از دانش آموزان پایه نهم در سال گذشته یک آزمون مشاوره ای گرفته شد و وضعیت علمی و روحی دانش آموز برای انتخاب رشته مشخص شود. بر اساس طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم در یک مشاوره هدایت تحصیلی شرکت خواهد کرد و کارشناسان پس از بررسی شرایط علمی و روحی دانش آموز و تراز علمی که در آزمون کسب کرده است اولیت وی را برای انتخاب یکی از رشته های تحصیلی علوم نظری فنی و حرفه ای و کاردانش مشخص خواهند کرد.

وی ادامه داد: برای دانش آموزان دختر تراز ۶۲۰۰ و برای پسران تراز ۶۱۰۰ ملاک انتخاب رشته تجربی می باشد ممکن است دانش آموزی از لحاظ علاقه ,علاقه مند به رشته تجربی داشته باشد اما از لحاظ علمی توان تحصیل در آن رشته را نداشته باشد بهمین خاطر کارشناسان هدایت تحصیلی وی را به انتخاب رشته ی دیگر که با شرایطش مطابقت داشته باشد هدایت میکنند.

توزان رشته های تحصیلی و کمبود فضا و امکانات دلیل اجرای طرح

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ممسنی یکی از دلایل اجرای این طرح را محدودیت کلاس و مدارس عنوان کرد و گفت :در شهرستان حدود ۱۳۴۹ دانش آموز پایه نهم وجود دارد که می بایست برای پایه دهم انتخاب رشته کنند و از این تعداد ۹۴۱ نفر می بایست در رشته علوم نظری و مابقی در رشته های فنی و کاردانش ادامه تحصیل دهند. اگر این طرح اجرا نشود توازن سهمیه ای رشته ها بهم خواهد خورد و حتی ممکن است رشته هایی مثل علوم انسانی و ریاضی بدون داوطلب باشد و باعث تعطیلی رشته مذکور شود چرا که اغلب دانش آموزان متقاضی ادامه تحصیل در رشته علوم تجربی هستند.

چشم هم و چشمی بجای تراز علمی ملاک قرارگرفته است

وی چشم و هم چشمی و فشار و اجبار خانواده ها را یکی از دلایل روی آوردن دانش آموزان به رشته تجربی دانست و گفت : متاسفانه اجباری که خانواده ها بخاطر چشم و هم چشمی به دانش آموز برای انتخاب رشته تجربی وارد میکنند نگران کننده است و اولیا می بایست تراز علمی و شرایط روحیاتی فرزند خود را در نظر بگیرند

آینده بازار کار متعلق به فارغ التحصیلان رشته فنی و حرفه ای و کاردانش است

اسدی آینده بازار کار را در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش میداند و ادامه میدهد اگر متقاضیان رشته تجربی بیش از ظرفیت استاندارد باشد آینده شغلی این رشته نیز به خطر خواهد افتاد چراکه فارغ التحصیلان رشته تجربی در چند زمینه بیشتر نمیتوانند اشتغال داشته باشند و باعث اشباع رشته تجربی خواهد شد. آینده بازار کار برای رشته های فنی و کاردانش هست و فارغ التحصیلان این رشته ها سریعتر وارد بازارکار خواهند شد.

مدارس نمونه دولتی و شاهد مستثنی از طرح هدایت تحصیلی و آدرس هستند

 اسدی در خصوص طرح آدرس نیز گفت: مدارس نمونه دولتی و شاهد مستثنی از طرح هدایت تحصیلی و طرح آدرس هستند.و برای راه یابی به این مدارس باید در آزمون های علمی ورودی این مدارس شرکت کنند .

اینکه دانش آموزی در نزدیکی مدرسه نمونه دولتی و یا شاهد باشد دلیل نمیشود بتواند در آن مدارس تحصیل کند.همچنین در سایر مدارس نیز اولیت با تکمیل ظرفیت است اگر مدرسه ای که در محله سکونت دانش آموز است ظرفیت کافی نداشته باشد دانش آموز برای ثبت نام می بایست به سایر مدارس مراجعه کند

enlightenedپذیرش اعتراض دانش آموزان

ایشان در خصوص رسیدگی به اعتراض دانش آموزان نیز گفت:اگر دانش آموزی شرایط تراز علمی لازم برای تحصیل در یک رشته را داشته باشد و در مشاوره هدایت تحصیلی نیز شرایط علاقه مندی و روحیات وی تایید شده باشد اما بنا به دلایلی امکان ثبت نام در رشته مورد نظرش را نداشته باشد میتواند با مراجعه به کارشناس آموزش متوسطه درخواست کتبی و اعتراض خود را اعلام کند تا کارشناسان هدایت تحصیلی آنرا بررسی کنند

اولیا به دانش آموزان فشار نیاورند!

ایشان در پایان از اولیا دانش آموز خواست شرایط علمی و توانایی وی را برای ادامه تحصیل ملاک انتخاب رشته قرار دهند و از فشار آوردن و اجبار دانش آموز به تحصیل در رشته ای که علاقه ندارد و یا توان علمی آنرا ندارد خودداری کنند.

ما نگرانی اولیا محترم را درک میکنیم اما اجرای این طرح به سود آینده دانش آموز و توازن در رشته های تحصیلی و بهبود وضعیت اشتغال در آینده خواهد شد


This blog is kept spam free by WP-SpamFree.